Wednesday, August 7, 2013

Newspaper article about our cousin Matt Damon En tidningbilaga som våra brylling Matt Damon


The newspaper reporter had not done his background work to discover that Matt's roots are here in Sweden. In 1879, Matt's great, great grandfather (my great grandmother's brother) moved from Sweden to the USA  Midwest. Matt is in my niece's generation; Matt is as closely related as the people I am visiting here in Sweden. Yay, Karlssons!
I tried to translate the article; I got through one paragraph with great effort and unsatisfactory results. So ,USA ignore except for adorable pics. Så, svenska släktningar, det är för dig.

 Många sidor an samma Matt Damon
Tre filmer på en gång--Göteborgs-Posten träffar en upptagen, och avslappnad, stjärnskådis
The many sides of the same Matt Damon
Three films at once-GP meets a busy, and relaxed, film star

Film: Få Hollywoodstjärnor kan fånga det allmänmänskliga i osannolika scener lika väl som Matt Damon. Och få är lika avslappnat personliga under intervjuer. GP träffade skådespelaren för ett samtal om kändisskap och bioaktuella science fictionfilmen Elysium.

Matt Damon, som nyligen har flyttat med sin familj från New York till Los Angrles, känner sig lätt vimmelkantig. Men inte av flyyandet, utan av PR-maskineriet som en film av Elysiums storlek kräver. Detta trots lång erfarenhet av filmindustrin. Han slår sig ner, i ett rum med Karibiska havet utanför fönstret, och kommenterar situationen med avväpnande ärlighet.

"Den här delen av mitt liv, med intervjuer ochbpr, är helt separerad från min vardag. Det är en lustig sak, eftersom det sker under några dagar, och sen inte händer igen på sex månader. Och på premiärer väljer jag ofta att gå ut genom bakdörren och åka direkt hem till min familj, konstaterar han utan att låta klagande."

Är det en strategi?
"Ja, eftersom jag låter det har vara så avskilt från resten av mitt liv så påverkar det inte min självbild så mycket. Och lyckligtvis har jag människor nära mig, som till exempel min bror, som skulle konfrontera mig om kändisskaper började förändra mig på något hemskt sätt."

Att prata med Matt Damon känns lika lätt som att prata med en bekant, eller kollega, ochndet allmänmänskliga draget återfinns i hans filmroller, förutom Elysium är skådespelaren just nu aktuell med Gus Van Sants milödrama Promised Land - där har spelar en uppkomling på ett naturgasbolag- och i Mitt liv med Liberace, där han gestaltar älskaren till den ofrivillige gayikonen och extravagante pianisten. Tre filmar med diametralt olika berättelser, men där skådespelet bär på samma genuinitet.

Hur ser du på skådespelandet som uttryckssätt, efter så många år inom yrket.

"Jag har börjat tänka på det som magitrick, mer än som någon form av terapi. Ett magitrick som 50eller 100 personer gör samtidigt. Tidigare karriären var jag bara konsumerad på min rollpresentstion, nu fokuserar jag mer på scenen."

Elysium så regisserad av den visuellt innovative sydafrikanen Neil Blomkamp, som bröt igenom med District 9, en film om utomjordingar som kommer till jorden och hamnar i ett flyktingsystem inspirerat av apartheid. I Elysium håller sig Blomkamp kvar inom dystopisk science fiction, i ett framtidsscenario där de rika på lever på en rymdstation och de fattiga kvar på jorden, en överbefolkad slumptalet.

Matt Damon anser inte att filmen är politisk, men ser paralleller till dagens verklighet.
"Filmen kommenterar i någon mån hur världen är uppdelad i dag, hur människor som vi lever jämfört med den miljard som har det sämst på jorden, där allt går ut på att klara sig för dagen. Skillnaden mellan livet på jorden och rymdstation i Elysium av drastisk."

Och skillnaden mellan ditt liv som filmstjärna och livet innan dess, vad är den?

"Jag blev känd jag var 27år, så det har hjälpt mig mycket att jag fick leva ett vanligt fram till dess. Min bror har en teori om att man känslomässigt slutar utvecklas när man blir känt, det är då som omvärlden sl utan att interagera med dig på ett normal sätt. Jag vet naturligtvis att världen är densamma, men subjektivt har allt förändrats. Det kan kännas helt galet (skratt), att gå in i ett stort rum där alla plötsligt vänder sig om för att stirra på en är en väldigt konstig känsla. Det kräver mycket anpassning.

Slog igenom  1997 - det här är Matthew Paige Damon
Äldre: 42 år
Född: Cambridge, Massachusetts 
Bor: i Los Angeles
Familj: Frun Luciana, tre döttrar, en styvdotter
Aktuell: Med Elysium, Promised Land och Mitt liv med Liberace
Bakgrund: Slog igenom 1997 med Good Will Hunting. Medverkat som skådespelare i runt 60 filmer - däribland Saving Private Ryan, Bourne-trilogin, Ocean's trilogin och The Departed. Oscarnimerad tre gånger, Golden Globe-nominerad fem gånger.

Erik Augustin Palm, GÖTEBORGS -POSTEN  ONSDAG 7 AUGUSTI 2013

Bilder/JOHN RUSSO
INRUTAT. Matt Damon är sliten av PR-maskineriet kring storfilmen Elysium.




No comments:

Post a Comment